Billede af net

DYRENES SIKKERHEDSNET

Sådan holder Dyrenes Beskyttelse hånden under dyrene i Danmark. Her er et overblik over de mange opgaver, som Dyrenes Beskyttelses frivillige og ansatte løser selvstændigt eller i samarbejde med myndighederne i dag.

Skrevet af:
Johanne Gabel

Efterladte dyr

Dyr, som er efterladt uden pasning i ejers hjem, fordi ejer: 

  • er akut indlagt 
  • er i fængsel 
  • er tvangsindlagt i psykiatrien. 
  • er på krisecenter 
  • er flyttet 
  • er sat på gaden ved tvangsudsættelse. 
  • er bortrejst i længere tid 
  • er død 
  • overdrager dyret på grund af dyreværnssag

Hittedyr 

  • Dumpede dyr 
  • Løsgående hunde, katte og kaniner 
  • Heste og landbrugsdyr, som er brudt ud af indhegning 
  • Tabte dyr fra transporter 
  • Fugle og andre eksotiske dyr, der har forvildet sig væk fra ejer og hjemmet 
  • Dyr, som er fundet i importerede varer eller containere 
  • Dyr, som er fundet i pakker eller andre forsendelser hos GLS, PostNord eller andre

Akutberedskab

  • Dyr efterladt i enten meget varme eller meget kolde biler eller andre akut livstruende situationer 
  • Nødaflivning af påkørte dyr 
  • Tilskadekomne vilde dyr 
  • Vilde dyr, der har forvildet sig ind steder, hvor de ikke skal være eller er til gene eller fare for mennesker 
  • Dyr i fælder, som er opsat af private eller kommuner (skadedyrsbekæmpelse), og hvor der ikke er nogen at kontakte, når dyret sidder fanget

Udenlandske dyr 

  • Betaling af dyrlægeregninger samt for mærkninger, registrering og vaccination, som er et myndighedskrav (gælder kun for ukrainske dyr) 
  • Vejledning af ejere om regler for at indføre dyr i Danmark

Hvalpefabrikker 

Dyr, der importeres, sælges eller opdrættes ulovligt. 

  • Efterforskning af henvendelser 
  • Udarbejdelse og fremsendelse af dokumentation til myndighederne

Store dyrehold

Store dyrehold, der har taget overhånd, og som ender med at være til gene for eksempelvis naboer, trafik, sundhed og omgivelser i øvrigt. Her er der i langt de fleste tilfælde samtidig et menneske i nød, som har behov for støtte.

Borgerhenvendelser

  • Henvendelser, som Dyrenes Beskyttelses frivillige eller ansatte håndterer selvstændigt 
  • Henvendelser, hvor Dyrenes Beskyttelse vurderer, at der er en overtrædelse af loven, men hvor det ikke er lykkedes ved dialog med ejeren at få rettet op på forholdene, hvorefter myndighederne kontaktes
  • Henvendelser, som bliver udredt af Dyrenes Beskyttelse, hvor det viser sig, at henvendelsen er led i for eksempel chikane, nabostridigheder eller samlivskonflikter 
  • Sager om vold mod dyr, hvor Dyrenes Beskyttelse rådgiver den, som henvender sig 
  • Sager, hvor Dyrenes Beskyttelse ikke kan komme i dialog med ejer og ikke får adgang til at se dyrene, og hvor vi efterfølgende kontakter myndighederne, hvis der er begrundet mistanke

Dyr i industri 

Dyr i industrilandbruget er svære at hjælpe, fordi der ikke er adgang for offentligheden til de lukkede produktionsstalde.

Myndigheder 

Ud over politiet samarbejder Dyrenes Beskyttelse også med andre myndigheder, der kontakter organisationen for at få hjælp til borgeres dyr i forskellige situationer. Det kan eksempelvis være Kriminalforsorgen, Fødevarestyrelsen eller kommuner, der henviser borgere til at kontakte Vagtcentralen 1812. Dyrenes Beskyttelse bliver også direkte kontaktet af medarbejdere i sundhedsvæsenet, blandt andre sygeplejersker eller hjemmepleje for at få hjælp til borgeres dyr.

  • 3.962 dyreværnssager om formodede brud på dyrevelfærdsloven, hvoraf 3.558 sager blev sendt ud til de frivillige kredsformænd til visitering 
  • Det førte til 260 politianmeldelser af dyreejerne 
  • Det skete på baggrund af i alt 144.694 opkald til Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812, som oprettede 77.900 sager