I disse uger begynder de gråbrune ungsvaner at flyve ud på længere ture, hvilket kan mærkes i Dyrenes Beskyttelses Vagtcentral 1812. Det skyldes oftest, at ungsvanerne kolliderer med ting og derfor nødlander på steder, hvorfra de ikke kan lette.
![Svaneunger flyver fra reden, 'grå kæmper', klodsede ungsvaner](/sites/dyrenesbeskyttelse.dk/files/styles/1920x1080/public/2017-04/Pressefoto%20-%20Dyrenes%20Beskyttelse%20-%20svaneunge.jpg?itok=c2MeFrmO)
Når de unge svaner begynder at flyve, kan det mærkes på 1812. Hvert år kommer der over 100 opkald om ungsvaner, der er nødlandet og ikke kan komme i luften igen.
- Grunden til, at det er så svært for de unge svaner at komme i luften igen, er, at en svane har brug for en meget lang startbane, ofte 50-100 meter. Det gør det endnu sværere for en uerfaren, ung svane at komme i luften igen, hvis den er nødlandet på en trafikeret vej eller i en lille have, forklarer Michael Carlsen, biolog hos Dyrenes Beskyttelse.
Hustage ligner søer
De gråbrune ungsvaner begynder at flyve ud på længere ture fra september, hvilket også er meget tydeligt i antallet af ungsvaner, der indberettes til vagtcentralen. Fra september til oktober stiger antallet af opkald omhandlende ungsvaner, der befinder sig et sted, hvorfra de ikke kan lette.
- Ungsvanerne skal betragtes som fuldstændig nybegyndere. De hyppigste begynderfejl, ungsvanerne begår, er, at forveksle vejbaner og hustage med søer, samt at nødlande i eksempelvis haver, fordi de er fløjet ind i en flagstang, lygtepæl eller mast, pointerer Michael Carlsen.