Sigrid Friis, Radikale Venstres spidskandidat til europaparlamentsvalget, vil sætte en stopper for lange dyretransporter og reformere EU’s landbrugsstøtte, så den belønner landmænd, der producerer lokalt og klimavenligt.
Opd. 2024-06-13: Dyrevelfærden sejrede til europaparlamentsvalget. Se valgresultatet her
I et debatindlæg i Altinget sætter Sigrid Friis (R) for nylig fokus på de dybere, strukturelle problemer i landbruget, der påvirker dyrevelfærden negativt. Her fremhæver hun særligt de lange dyretransporter.
”2023 var et rekordår for eksport af grise fra Danmark. For første gang eksporterede vi flere grise til slagtning i udlandet, end vi slagtede herhjemme. Det ville dog være synd at sige, at grisene oplevede turen som en behagelig rejse over grænsen. Nej, tværtimod blev 12 millioner smågrise tætpakket og transporteret i lastbiler under trange forhold i mere end 8 timer gennem Europa,” skriver Radikale Venstres spidskandidat.
I alt blev over 15 millioner levende grise eksporteret fra Danmark sidste år, heraf over 12 millioner på transporter af mere end otte timers varighed. Af disse var 98 procent smågrise, der blev sendt til opfedning i lande som Polen, Tyskland, Italien, Rumænien og endda Serbien.
EU-Kommissionen har for nyligt fremlagt et forslag til nye regler for dyretransporter, som de kommende europaparlamentarikere skal tage stilling til i den næste valgperiode. Og det er godt, mener EU-kandidaten, men ikke godt nok.
Selvom EU-Kommissionens nye forslag til forbedring af dyrevelfærd under transporter er et skridt i den rigtige retning, argumenterer Sigrid for, at der er behov for en mere omfattende tilgang til problemet.
Blandt andet vil hun have skærpet pladskrav.
”Alt for ofte er jeg kørt forbi en grisetransport og fået ondt i maven over, hvor tæt dyrene står,” skriver hun.
Markedsvilkårene er kommet til kort
Sigrid Friis pointerer, at landbruget er blevet en industri, hvor markedsvilkårene er kommet til kort.
”Effektivisering og intensivering af landbrugsproduktionen medfører betydelige omkostninger for os alle, som på ingen måde afspejles i priserne på varerne. Markedet har, mildt sagt, ikke formået at beskytte vores dyr og miljø i tilstrækkeligt omfang. Der er med andre ord brug for en plan B,” skriver hun.
Og denne Plan B består i en reformering af landbrugsstøtten:
”I stedet for at pengene belønner de største og mest forurenende landbrug, skal vi belønne de landmænd, der sikrer bedre dyrevelfærd under transport, mere økologisk produktion og mindre sojafoder fra Sydamerika,” skriver hun.
44 danske kandidater til EU-parlamentsvalget har skrevet under på 10 løfter om bedre dyrevelfærd i EU. Et initiativ, som Dyrenes Beskyttelse har lavet i samarbejde med Eurogroup for Animals.