Hvert år bruger EU næsten en halv milliard kroner på at finansiere kampagner, der promoverer kød, æg og mejeriprodukter. Pengene bør i stedet gå til at promovere den grønne omstilling, mener Dyrenes Beskyttelse.
”Hvis lyden af oksekød, der syder på grillen, giver dig glædestårer i øjnene, så er du en rigtig bøffetar. Hvis du spiser varieret og ikke tøver med at bestille en ribeye som tilbehør til dine asparges, så er du en rigtig bøffetar.”
Sådan lyder ordene, mens flotte og indbydende billeder af glade mennesker, der tilbereder og spiser kød, kører i baggrunden. Videoen stammer fra kampagnen ”Become A Beefatarian” (Bliv Bøffetar, red.), som har fået omkring 27 mio. kr. (3,6 mio. euro) i offentlig støtte fra Europakommissionen.
Det er bare ét eksempel i en lang række af kampagner, som EU har finansieret, der fx tæller ”Pork lovers Europe” (”Svinekødselskere Europa”, red.) eller den danske-svenske ”Glad For Gris”. Fælles for dem alle er, at de skal hjælpe med at afsætte flere animalske produkter som kød, æg og mejeriprodukter både inden for og uden for EU’s grænser.
Men det er helt galt, når EU med den ene hånd taler den grønne omstilling op, og med den anden hånd finansierer kødkampagner, mener Dyrenes Beskyttelse.
”Dyrevelfærd, klima, natur, miljø, biodiversitet og bæredygtighed. Det er emner, der i høj grad optager såvel borgere som politikere i EU. Derfor er det jo helt skævt, at EU bruger omkring 60 millioner euro (ca. 450 millioner kroner, red.) årligt på at promovere kød, æg og mejeriprodukter, når så godt som alle eksperter peger på, at vi er nødt til at sænke kødforbruget, hvis vi skal leve bæredygtigt,” siger Lena Rohn, Fødevare- og Miljøpolitisk chef i Dyrenes Beskyttelse.
(Artiklen fortsætter under videoen)
FLERE SKAL OMBORD PÅ DEN GRØNNE OMSTILLING
Europa-Kommissionen har netop afsluttet en offentlig høring, hvor organisationer såvel som borgere kan give deres mening til kende om sagen. Det har Dyrenes Beskyttelse gjort.
Ifølge Dyrenes Beskyttelse bør EU's politik for salgsfremstød for landbrugs- og fødevareprodukter være mere forenelig med den jord-til-bord-strategi og den europæiske grønne pagt, som EU-Kommissionen begge lancerede for et år siden, ved at fokusere på at få flere med på den grønne omstilling.
”Flere skal i højere grad skifte kød ud med en plantebaseret og sund diæt, og det bør udelukkende være dét, som EU bruger midler på at fremme. Det siger sig selv, at EU ikke skal give tilskud til markedsføring af kød-, æg-, fiske- og mejeriprodukter, når vi står midt i en klima- og biodiversitetskrise, der kræver, at vi alle omlægger vores forbrugsvaner i en mere bæredygtig retning,” siger Lena Rohn.