Forbrugernes valg kan flytte bjerge, og i 2016 satte Dyrenes Beskyttelse forbrugeren i centrum for dyrevelfærden. Store aftaler med supermarkedskæder betyder blandt andet et farvel til buræg og mere friland og økologi på hylderne i 2020.
2016 bød på store sejre for dyrene - særligt inden for fødevarer og detailhandlen, hvor forbrugerne var den store motor. For de valg, vi træffer, når vi står ved køledisken, gør en forskel, og det betød blandt andet, at detailhandlen sidste år sagde farvel til buræg.
“Det var helt klart forbrugerne, der satte dagsordnen for dyrevelfærden i 2016. Vi lavede en stor samarbejdsaftale med Dansk Supermarked, som betyder, at de i 2020 skal omsætte for en halv milliard kr. mere friland og økologi end i dag. Og som den helt store stjerne på himlen står udfasningen af buræg. De vil være væk fra hylderne hos stort set alle i dansk detailhandel senest med udgangen af 2020,” siger direktør i Dyrenes Beskyttelse, Britta Riis, og glæder sig over, at Lidl som den første discountkæde også har fjernet de skjulte buræg fra deres egne varemærker.
Mærke hjælper på vej
En af måderne Dyrenes Beskyttelse hjælper forbrugerne på rette vej er gennem mærket “Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”. Mærket er en succes, der nu står stærkere end nogensinde i befolkningens bevidsthed. I 2012 kendte 28 pct. mærket, mens det i august 2016 var steget til hele 59 pct.
“Jeg er rigtig stolt over at stå i spidsen for en forening, som hver dag knokler for, at dyr skal få det bedre. Det er lige fra redning af katte, kaniner eller hunde fra miserable forhold, til at vi påvirker forbrugere, detailhandlen og politikere til at arbejde med dyrevelfærd. Det glæder jeg mig meget til at fortsætte i 2017,” siger Britta Riis.