Efter massiv satsning på dyrevelfærd sælger Dansk Supermarked rekordmange varer, der er ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse” op til jul i år. Tallene bekræfter, at forbrugerne i høj grad prioriterer dyrevelfærd, når varerne er tilgængelige i køledisken.
Mere end to ud af tre danskere ønsker, at deres supermarked gør en aktiv indsats for at få mere dyrevelfærd på hylderne. Det viste en undersøgelse, som Analyse Danmark lavede for Dyrenes Beskyttelse i efteråret. Og nu viser tendensen sig helt klart ved kasseapparaterne landet over: Danskerne vil have kød, der er produceret under bedst mulige forhold.
I Føtex er salget af mad med dyrevelfærd i fokus steget eksplosivt i 2016, og julen har bestemt ikke været en undtagelse. Op til jul er Føtex’ juleand, der er dyrevelfærdscertificeret af Dyrenes Beskyttelse, således den mest solgte af alle ænder overhovedet. Ligesom salget af både fløde og smør, som er "Anbefalet Dyrenes Beskyttelse", er steget markant op til jul.
”Jeg kan ikke forstille mig en bedre julegave. Vi har længe vidst det, men nu har vi beviset. Når varerne findes i køledisken, så vælger forbrugerne i høj grad bedre dyrevelfærd. Tak til alle dem, der med deres pengepung gør en stor forskel for dyrenes forhold i landbruget,” siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.
Et mærke der kan mærkes
I takt med at detailbranchen har fået øjnene op for værdien i dyrevelfærd, er mærket ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse” blevet mere og mere populært som forbrugernes garant for kødprodukter, der er produceret med fokus på et bedre dyreliv.
For få år siden fandtes det kun på pakker med fersk okse- og svinekød. I dag findes der også æg, mejeriprodukter, kyllinger, ænder, pålæg og færdigretter med foreningens mærke. Årsagen er, at et stigende antal producenter er begyndt at producere varer med bedre dyrevelfærd, som de kan få lov til at skrive ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse” på.
”Vi kan mærke en virkelig stor efterspørgsel fra både producenter, detailhandel og forbrugere efter vores mærke. Det er et helt klart signal til os om, at dyrevelfærd i fremtiden kun vil være et endnu vigtigere parameter i danskernes fødevarer,” siger Britta Riis.
Dansk Supermarked satser på dyrevelfærd
Dansk Supermarked Group, som omfatter Bilka, Føtex, Netto og Salling, indgik i begyndelsen af 2016 en samarbejdsaftale med Dyrenes Beskyttelse. En aftale, der konkret skal munde ud i et øget salg af fødevarer som æg, pålæg, kød- og mejeriprodukter, der er produceret med større omtanke for dyrenes velfærd. Målet er at øge omsætningen af disse varer med en halv milliard kroner frem mod 2020 sammenlignet med 2015.
”Dansk Supermarked Group skal have stor ros for også at se denne tendens og deres satsning på at udvikle markedet. Det er her, at vi sammen med forbrugerne, detailhandlen og landbruget virkelig kan gøre en mærkbar forskel for dyrevelfærden for millioner af landbrugsdyr. Formentlig vil det her på den længere bane få den betydning, at flere dyr kommer til at leve i den økologiske produktion og frilandsproduktion i stedet for i indendørsproduktionerne,” siger Britta Riis.