Irma har i særlig grad trukket forbrugerne og markedet i retning af dagligvarer med gode dyreliv bag sig. Desværre er det ikke altid pioneren, der høster fordelene af at gå forrest. Heldigvis er der andre, der tager over. Dyrenes Beskyttelse har løbende samarbejdet med store dagligvarekæder om at lægge produkter med god dyrevelfærd på hylderne. Senest har Dyrenes Beskyttelse og REMA 1000 indgået en aftale, som udvider sortimentet og øger salget af produkter fra dyr, der har levet bedre liv, inden de blev til mad.
Irma droppede buræggene, længe før nogen anden kæde havde tænkt tanken, og kæden har igennem årene været blandt de første til at sætte dagligvarer med dyrevelfærd på hylderne og i køledisken. Derfor er det en trist nyhed, at kæden ikke længere vil være at finde i bybilledet.
Pioneren har trukket læsset
”Det har været Irma, man skulle besøge, hvis man ville være sikker på at finde produkter uden skjulte buræg og koteletter produceret med absolut bedste dyrevelfærd. Kæden har aldrig været bleg for at bane vejen på markedet ved at afprøve nye koncepter. Blandt de vigtige initiativer i nyere tid er eksempelvis Irmas introduktion af Ad libitum mælken, hvor kalven får sin andel af koens mælk. Ligesom det var Irma, der i julen 2021 valgte at markedsføre flæskesteg fra økologiske poppelgrise, da alle andre kappedes om at sælge billige konventionelle flæskestege – og Irmas salg af det dyrevenlige alternativ steg med 50 procent i forhold til året før. Irma har i den grad taget teten ved at øge forbrugerbevidstheden om landbrugsdyrenes liv og dermed trukket markedet i den rigtige retning. Men nogle gange er det desværre ikke pionererne, der høster fordelene af at gå forrest,” siger direktør i Dyrenes Beskyttelse Britta Riis og fortsætter:
”I Dyrenes Beskyttelse beklager vi Irmas farvel, og vi håber, at COOP i de tilbageblevne kæder – COOP, Brugsen, COOP 365 Discount - også vil sætte fokus på at sælge fødevarer produceret med fokus på dyrevelfærd. Heldigvis har vi i Dyrenes Beskyttelse arbejdet langsigtet og seriøst med at sikre, at forbrugerne fortsat, endda på nogle områder i stigende omfang, kan finde produkter med bedre dyrevelfærd i andre førende dagligvarebutikker.”
Dyrenes Beskyttelse har i mange år samarbejdet med store danske kæder, som har sat sig ambitiøse mål for såvel sortiment som andelen af solgte produkter med gode dyreliv bag sig. Mål, som Dyrenes Beskyttelse løbende har fulgt op på og hjulpet kæderne med at nå.
Andre tager over
Det seneste samarbejde er indgået med REMA 1000 i en aftale, som blandt andet indebærer, at 25 procent af salget af alt fersk kød fra gris og kylling skal stamme fra frilandsproduktioner inden henholdsvis 2023 og 2024. Det er også en erklæret ambition, at den hurtigt voksende kyllingerace, Ross 308, bliver helt udfaset i både fersk, frossen og bearbejdet form. Det skal ifølge aftalen ske med en løbende overgang til langsommere voksende kyllinger, først som ferskvarer senest i løbet af 2023, og siden også i frossen og forarbejdet form inden for de kommende år.
”Vi håber selvfølgelig på, at forbrugerne finder vejen til dyrevelfærden i de andre dagligvarekæder, både i REMA 1000, men forhåbentlig også i de nye COOP-kæder, som vi regner med vil stå for gode produkter med høj kvalitet og en lige så stor vilje til at vise vejen frem, som Irma har gjort,” siger Britta Riis.