Fra begyndelsen af marts måned har Lidl, som den første detailkæde herhjemme, besluttet at smide den ekstremt hurtigtvoksende industrikylling, Ross 308, på porten. Siden har blandt andet KFC fulgt trop. Her får du et overblik over, hvad Lidls tiltag kommer til at betyde for forbrugeren, og hvorfor det er en vigtig sejr for den danske dyrevelfærd.
Som den første detailkæde herhjemme udfasede Lidl fra begyndelsen af marts måned sit salg af ferske kyllinger af typen Ross 308 i alle landets 126 butikker. Den beslutning er ifølge Pernille Fraas Johnsen, der er chefkonsulent for landbrugsdyr i Dyrenes Beskyttelse en stor sejr for den danske dyrevelfærd. Her forklarer hun, hvorfor Lidls tiltag er et vigtigt skridt i den rigtige retning for dyrevelfærden hos danske slagtekyllinger.
Hvad betyder det for forbrugeren, at Lidl nu har valgt at stoppe for salget af ferske turbokyllinger af typen Ross 308?
- For forbrugerne kommer det helt konkret til at betyde, at Lidl nu hjælper dem med at fravælge de industrikyllinger, der har haft det allerværst. I Dyrenes Beskyttelse anbefaler vi stadigvæk, at forbrugerne vælger det højeste niveau af dyrevelfærd, men ligesom med buræg, kommer det her initiativ til at sikre, at vi får fjernet de absolut værste kyllinger fra køledisken. Det er et kæmpe skridt i den rigtige retning, og det kommer til at have stor betydning for velfærden for mange millioner kyllinger.
Hvorfor er produktionen af turbokyllingen, Ross 308, særligt problematisk?
- Produktionen er problematisk, fordi det er elendig dyrevelfærd, der gemmer sig bag det store flotte brystparti, som forbrugeren præsenteres for i køledisken. Ross 308 har gennem intensiv avl udviklet et unaturligt stort brystparti, der efter slagtning udgør op imod en tredjedel af kyllings vægt. Det er sket fordi den højeste værdi netop sidder i kyllingebryst eller kyllingefileterne. Den industrielle kyllingeproduktion med turbokyllinger har store negative konsekvenser for kyllingerne. I løbet af deres korte liv på 5 uger vokser de fra 50 gram til mere end to kilo. Allerede efter et par uger, er de blevet så tunge, at de ikke kan bevæge sig normalt, og de sidder ned det meste af tiden. De kommer aldrig udenfor, oplever hverken dagslys eller en naturlig døgnrytme, og der er 20-21 kyllinger på hver kvadratmeter i stalden med 40-50.000 kyllinger. På den måde opdrættes kyllingerne i et fødevaresystem, der udelukkende fokuserer på effektivitet og at producere billigt kyllingekød ved at få flest mulige kilo kyllingekød ud af hver kvadratmeter plads i stalden. Men det er kyllingerne, der betaler prisen for, at vi forbrugere skal kunne købe billigt kyllingekød.
Hvilken effekt tror du, at Lidls tiltag kan have på velfærden blandt danske slagtekyllinger i fremtiden?
- Der er ikke nogen tvivl om, at Lidls udmelding sender et meget kraftigt signal til resten af fødevarebranchen. Det er et modigt sats, som jeg håber at forbrugerne vil belønne, og som dermed kan være med til at lægge endnu mere pres på resten af fødevarebranchen herhjemme. Allerede nu har vi set at fastfoodkæden KFC har fulgt trop, og det kan forhåbentligt være med til at starte en sneboldeffekt, som vil forplante sig hos landets store detailkæder og restaurationer. Hvis vi kan få fjernet turbokyllingerne fra køledisken, vil det komme til at have en enorm betydning for kyllingernes velfærd fremadrettet.