Regeringen har planer om at lancere et nyt statsligt dyrevelfærdsmærke, men det møder skarp kritik fra flere sider. Mærket er i bedste fald overflødigt, da den gode dyrevelfærd allerede er forsvarligt mærket. I værste fald skader det den dyrevelfærd, det skulle fremme.
”Vi frygter, det nye mærke vil kannibalisere produkterne med den bedste dyrevelfærd."
”Vi frygter, det nye mærke vil kannibalisere produkterne med den bedste dyrevelfærd. De forbrugere, som i dag køber frilands- og økokød, kan blive fristet til at købe kød med én velfærdsstjerne, fordi det signalerer, man kan købe det med god samvittighed. Men ifølge COOP skal én stjerne blandt andet kunne gives på baggrund af, at man ikke halekuperer, og at man sørger for at give dyrene rodemateriale. Det er ting, som allerede er lovpligtige i dag”, siger Pernille Fraas Johnsen, chefkonsulent i Dyrenes Beskyttelse.
Et statsligt mærke for at overholde loven
Mærket risikerer med sine tre niveauer at bidrage til mærkeforvirring. Mærket vil desuden ikke bidrage til en udvikling i retning af mere forbedret dyrevelfærd.
”Det er et paradoks, at man vil honorere dyrevelfærd ud fra kriterier, som går ud på at leve til den gældende lovgivning. Skal man virkelig kunne få et dyrevelfærdsmærke for det? Det synes vi ikke”, siger Pernille Fraas Johnsen.
17 mio. kr. er afsat af regeringen til at etablere mærket over de kommende fire år. Mærket skal guide til dyrevelfærd på tre niveauer, hvor der gives henholdsvis en, to og tre stjerner, og i første omgang vil det blive lanceret til svinekød.
Opbakning til kritikken af det statslige mærke
Økologisk Landsforening og Forbrugerrådet Tænk er enige i kritikken. Det kom bl.a. til udtryk i en fælles kronik i Jyllandsposten i januar 2016.
”Der lægges op til, at det nye mærke får tre forskellige niveauer for dyrevelfærd, og der er dermed en risiko for, at forbrugerne fremover bliver vildledt til at købe kød, som reklamerer med bedre dyrevelfærd, selvom det kan være produceret under vilkår, der i dag ikke vil kunne bære et dyrevelfærdsmærke” lyder det blandt andet i kronikken.
Forbrugerrådet Tænk har tidligere meldt ud, at der allerede er for mange mærker på varerne i de danske butikker. I guiden ”11 mærker, du skal gå efter, når du køber ind”, anbefalede rådet sidste år forbrugerne til at gå efter Økologisk Landsforenings og Dyrenes Beskyttelses egne mærkeordninger, hvis de vil have ordentlig dyrevelfærd.