I snart tre år har landbrugs- og transportbrancherne modarbejdet et krav, der skal sikre dyrevelfærden for de ca. 15 millioner smågrise, der hvert år transporteres ud af Danmark.
"Det er ikke bare dårlig dyrevelfærd, det kan også skabe potentielt livstruende situationer"
I årevis har interesseorganisationer fra landbruget og transportbranchen forsøgt at blokere et minimumskrav for, hvor meget luft der skal være over ryggen på en gris, der vejer under 40 kg, når den sendes på en lastbil ud af landet. Der har i årevis eksisteret højdekrav for de større grise men grise under 40 kg er ikke dækket i dansk lovgivning. Det vækker kritik fra Dyrenes Beskyttelse.
”Det kan undre, når nu grise i denne vægtklasse udgør ca. 95 pct. af de omkring 15 mio. danske grise, der hvert år eksporteres, at man ikke har sørget for, at dyrevelfærdsreglerne også gælder for dem. Det er mange millioner dyr, der hvert år transporteres uden et fastsat krav til højden i det aflukke, hvor dyrene er anbragt,” siger Britta Riis, direktør for Dyrenes Beskyttelse.
Da der samtidig er sket en udvikling, hvor transportfirmaer kører med grise i netop denne størrelse i helt op til fem etager, er der risiko for, at der ikke længere er tilstrækkelig frihøjde over ryggen på dyrene, og at dyrene dermed udsættes for f.eks. iltmangel og overophedning under transporten ned gennem Europa, især i den varme sommer. En svinetransport har ikke køleanlæg til dyrene, hvilket betyder at temperaturen ombord ofte er højere end udenfor.
”Det er ikke bare dårlig dyrevelfærd, det kan også skabe potentielt livstruende situationer,” siger Britta Riis.
Stop brutale dyretransporter
Ønsker du også et stop for brutale dyretransporter? Du kan blive en del af kampen i dag.
Syltet gang på gang
Men faktisk skulle et sådan højdekrav for denne vægtklasse af grise have været indført for flere år siden. I december 2018 indgik den daværende regering og Dansk Folkeparti en aftale om at styrke reglerne og kontrollen med dyretransporter.
Aftalen kom i kølvandet på en lang række afsløringer, som bl.a. Dyrenes Beskyttelse var med til at tilvejebringe, af at der i årevis havde hersket næsten lovløse tilstande på området, mens antallet af lange transporter over 8 timer med levende grise ud af Danmark eksploderede fra 1,9 mio. i 2007 til over 11 mio. i 2019.
Et af hovedelementerne i aftalen var, at den eksisterende tabel over krav til indvendig højde skulle udvides til også at omfatte grise med en gennemsnitsvægt under 40 kg, da eksporten af disse var blevet meget udbredt i de senere år.
Men sagen er gang på gang blevet syltet, og her i 2021 – næsten tre år og knap 50 millioner eksporterede smågrise senere - er der stadig ikke vedtaget et sådan krav.
Sidste år sendte Fødevarestyrelsen en bekendtgørelse i høring, hvor minimumskravet for indvendig højde ved transport af grise på 30 og 26 kilo blev fastsat til henholdsvis 70 og 68 centimeter.
Men det bragte sindene i kog i erhvervslivet, som formåede at få skudt bekendtgørelsen til hjørnet. Det skyldes blandt andet, at vognmændene stiller sig på tværs ved udsigten til, at der kan være færre dyr ombord på lastbilerne, og at deres lastbiler måske ikke længere kan anvendes uden en ombygning, og det dermed får økonomiske konsekvenser for erhvervet.
”Men hvad med de velfærdsmæssige konsekvenser for dyrene? Sagen udstiller på fineste vis, hvor ringe minimumsbeskyttelsen af dyrene er, når selv noget så essentielt som adgang til luft kan blive et stridspunkt. Men i sådan en diskussion bør det altid være hensynet til dyrene, der vægtes højest,” siger Britta Riis.
Fødevarestyrelsen har varslet, at man inden for den nærmeste fremtid vil genforeslå nye højdekrav, hvilket allerede har fået transportbranchen op af stolen igen.
”Vi må håbe, at de ikke får held med at forhale det endnu en gang – for dyrenes skyld,” siger Britta Riis.