Næsten hver anden af de unge mellem 18 og 35 år kender Dyrenes Beskyttelses mærkning af god dyrevelfærd, og næsten lige så mange orienterer sig efter mærket, når de køber ind. Samtidig bekymrer de unge sig i højere grad om klimaudfordringen end de ældre danskere.
En ny undersøgelse af danskernes indkøbsvaner og overvejelser viser, at næsten hver anden, 46 procent, af de unge mellem 18 og 35 år kender mærket ’Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse’ enten godt eller nogenlunde. Det samme svarer kun cirka hver tredje af de indkøbsansvarlige i ældre aldersgrupper på 36-59 år og 60 år eller derover.
Samtidig orienterer 43 procent af de unge sig efter mærket, når de køber ind mod kun henholdsvis 32 og 24 procent i de øvrige aldersgrupper. Det har de angivet i undersøgelsen, som er foretaget af Kantar Gallup for Dyrenes Beskyttelse blandt indkøbsansvarlige i de danske husholdninger i juli 2021.
Går op i hvad jeg køber
”Jeg kender Dyrenes Beskyttelses mærke, fordi jeg går op i, hvad jeg køber, især når det er animalske produkter,” siger 27-årige Rebecca Solovej, som er antropolog og bor sammen med sin kæreste i København. Hun går ud og åbner køleskabet og kigger efter på både mælk og æg.
”Jo, der er mærket på,” konstaterer hun og tilføjer, at det mest drejer sig om mælk og æg, fordi hun ikke spiser særlig meget kød, og når hun gør, så prioriterer hun at spise kylling frem for eksempelvis oksekød.
Klima fremfor kød
”Jeg er ikke vegetar, men jeg køber aldrig kød, hvis jeg bare køber ind til mig selv. Det er af hensyn til miljø og klima. Jeg kan sagtens undvære kød i mit liv, når det er så dårligt for vores klima. Dermed ikke sagt, at jeg ikke kan spise kød, hvis jeg for eksempel er ude at spise hos andre, men jeg tænker over, hvad jeg selv bruger mine penge på,” siger Rebecca Solovej.
Dermed er Rebecca Solovej helt på linje med de øvrige unge i undersøgelsen, hvor 65 procent af de unge er særligt bekymrede for klimaudfordringen mod kun 50 procent og 46 procent i de ældre aldersgrupper. Faktisk er klimaudfordringen den største bekymring blandt de unge, mens den blandt de ældre overgås af bekymringen for blandt andet plast i naturen og rydning af regnskove.
På tværs af alder prioriterer cirka to ud af tre danskere dyrevelfærd højt ved indkøb, således svarer 64 procent af de unge, at dyrevelfærd er meget vigtigt eller vigtigt ved indkøb.
Undersøgelsen er foretaget i perioden 28. juni til 7. juli 2021 blandt i alt 1.367 danskere over 18 år, som er helt eller delvist ansvarlige for indkøb. Data er vejet i forhold til køn, alder og region.