Salling Groups egne varemærker har fjernet buræg fra ingredienslisterne i alle deres produkter. En stor sejr for dyrevelfærden mener direktør i Dyrenes Beskyttelse.
Det er slut med brugen af buræg som skjult ingrediens i Salling Groups egne produkter. Efter en målrettet indsats for at få bedre dyrevelfærd på hylderne, er de skjulte buræg nemlig blevet udfaset hos Netto, føtex og Bilkas egne varemærker.
Den nyhed vækker stor glæde hos direktør for Dyrenes Beskyttelse, Britta Riis.
- Det er en stor sejr for dyrevelfærden, at Salling Group har valgt buræg fra i deres butikker. Nu hvor også de skjulte buræg i butikkernes egne produkter er kommet væk fra hylderne, bliver det endnu lettere for forbrugerne at gå udenom produkter med dårlig dyrevelfærd, udtaler Britta Riis.
Buræg er dårlig dyrevelfærd
Herhjemme er buræg kendt som æggene med det laveste niveau af dyrevelfærd. De skjulte buræg har tidligere gemt sig i en lang række forarbejdede produkter som pasta, småkager og mayonnaise, der ellers ikke forbindes med æg. Her bliver buræggene nu erstattet med æg fra høns, der har haft bedre levevilkår.
– Kunderne har tydelig tilkendegivet, at de ønsker æg, hvor dyrevelfærd er prioriteret. Det ønske har vi lyttet til sammen med vores leverandører. Derfor er det nu slut med buræg som skjult ingrediens i samtlige af vores butikker. Det er en stor milepæl, som både vi og vores kunder har set frem til, fortæller Jo Ottow Svendsen, der er CSR-direktør i Salling Group.
2016 var året, hvor stort set alle danske fødevarekæder meldte ud, at de ville stoppe salget af buræg senest med udgangen af 2020, men allerede i 2017 kunne først Salling Group og dernæst COOP melde, at man ikke længere kunne købe buræg som skalæg i deres butikker. I sidste halvdel af 2017 oversteg produktionen af økologiske æg for første gang nogensinde produktionen af buræg herhjemme.