Dyrevelfærd er blevet det nye buzz-word, når indkøbsvognen skal fyldes med varer i supermarkedet. Forbrugerne er blevet så bevidste om dyrevelfærd, at detailbranchen har svært ved at følge med efterspørgslen. Derfor glæder det Dyrenes Beskyttelse, at Dansk Supermarked hjælper producenterne med at omlægge til mere dyrevelfærd.
Der skal velfærdskød på tallerkenen og økologiske æg i omeletten, når vi sætter tænderne i animalske fødevarer. Vi danskere er nemlig blevet stærkt optagede af dyrevelfærden, når vi går på indkøb. Ser man bare på tallene for salget af buræg kontra økologiske æg til detailbranchen, taler statistikken for sig selv. I perioden 2013 til 2015 er der sket et fald på 10 % i salget af buræg, hvorimod de økologiske æg har oplevet en stigning på 22 %. Den store stigning i salget af økologiske produkter har medført, at detailbranchen simpelthen ikke har nok økologiske producenter i stalden til at imødekomme forbrugernes behov.
”Alle undersøgelser taler jo for sig selv. Der er ved at ske et markant holdningsskred hos forbrugerne, hvor dyrevelfærd i produktionen bliver stadig mere vigtigt. Derfor bidrager vi også med vores faglige viden, så vi bedre kan forbinde detailhandelen og producenterne med dyrenes ve og vel for øje.”
Hos Dyrenes Beskyttelse ser man det som den fremmeste opgave at arbejde for bedre dyrevelfærd fra bonde til bøf. Derfor er det også vigtigt for foreningen at tilbyde den nødvendige rådgivning, så flere producenter kan komme i gang med at omlægge til økologi og øget dyrevelfærd, siger chefkonsulent for landbrug hos Dyrenes Beskyttelse, Pernille Fraas Johnsen.
”Alle undersøgelser taler jo for sig selv. Der er ved at ske et markant holdningsskred hos forbrugerne, hvor dyrevelfærd i produktionen bliver stadig mere vigtigt. Derfor bidrager vi også med vores faglige viden, så vi bedre kan forbinde detailhandelen og producenterne med dyrenes ve og vel for øje.”
Dyrenes Beskyttelse deltager på en stor dyrevelfærdskonference i Aarhus den 30. juni arrangeret af Dansk Supermarked. Her vil fødevareproducenter og landmænd få viden om Dansk Supermarkeds planer på dyrevelfærdsområdet og Dyrenes Beskyttelse vil fortælle mere om, hvad der skal til for kunne producere under mærket ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”. Dyrenes Beskyttelse og Dansk Supermarked indgik i starten af 2016 en samarbejdsaftale som skal øge salget af fødevarer produceret med høj dyrevelfærd (frilandsproduktion og økologi) med en halv milliard kroner inden 2020.