Dyrenes Vagtcentral 1812 er en bragende succes. Hvert år får Vagtcentralen stadig flere opkald om nødstedte dyr i hele Danmark - i 2015 modtog 1812 hele 108.000 opkald. Både borgere og offentlige myndigheder gør brug af 1812, men det store millionunderskud på Dyrenes Vagtcentral dækkes af Dyrenes Beskyttelses private midler
”Det er helt uholdbart, at Dyrenes Beskyttelse skal løse en offentlig opgave som denne. Vi ved, at både politi, Naturstyrelsen og kommunerne henviser borgerne til at ringe 1812."
Men Dyrenes Beskyttelse betaler millionudgifterne til redningsindsatsen. Det er besynderligt, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse, der efterlyser handling fra miljø- og fødevareminister, Eva Kjer Hansen(V).
”Det er helt uholdbart, at Dyrenes Beskyttelse skal løse en offentlig opgave som denne. Vi ved, at både politi, Naturstyrelsen og kommunerne henviser borgerne til at ringe 1812. Vagtcentralen indgår endda i Naturstyrelsens beredskabsplan om nødstedte dyr. I dag bruger vi 15 mio. kroner mere om året på dyreværnssager, end vi gjorde, inden vi åbnede Dyrenes Vagtcentral for fem år siden. Allerede ved Eva Kjer Hansens tiltrædelse sendte vi ministeren et brev vedr. vagtcentralens økonomi, som hun stadig ikke har svaret på. Det er helt besynderligt, at regeringen ikke tager opgaven alvorligt og afsætter tilstrækkelige midler til det på finansloven", siger Britta Riis.
Dyrenes Vagtcentral er pt. ren tilsætning for Dyrenes Beskyttelse og derfor ikke en permanent løsning. Det glæder derfor Britta Riis, at Karina Due, dyrevelfærdsordfører (DF), nu tager sagen op med miljø- og fødevareminister, Eva Kjer Hansen.
”Jeg vil spørge ministeren, hvilke initiativer ministeren ønsker at igangsætte for at sikre, at vagtcentralen fortsat kan eksistere,” siger Karina Due.
Dyrenes Vagtcentral løser et meget bredt spektrum af opgaver: Påkørsler af hjorte eller hunde, vanrøgtede hunde eller kattekillinger, opsyn med landbrugsdyr, der ikke lever under ordentlige forhold. Læs mere om Dyrenes Vagtcentral