Der er ingen tvivl om, at fremtidens forbrugere vil have god dyrevelfærd i deres indkøbskurv. Sådan lyder konklusionen, efter at Dyrenes Beskyttelse var på Ungdommens Folkemøde i Valbyparken.
Ungdommens Folkemøde er et årligt arrangement, hvor elever fra hele landet kommer for at møde forskellige organisationer og politiske partier på tæt hold. For første gang var Dyrenes Beskyttelse en af de organisationer, men det bliver ikke sidste gang, for Danmarks ungdom vil have god dyrevelfærd, når de står ved køledisken.
I teltet blev de unge mødt af en lang række aktiviteter, som for eksempel en tankevæg om fremtidens fødevareforbrug, workshops om at udvikle en kampagne og en photobooth, hvor de unge kunne tage et billede med et skilt, hvor de afsluttede sætningen ”God dyrevelfærd er…”. Alt sammen aktiviteter, der indledte til overvejelser om, hvad god dyrevelfærd blandt produktionsdyr er for fremtidens forbrugere.
Næsten 100 personer mødte op til de to workshops, der udspillede sig torsdag og fredag. Til workshoppen skulle de unge gruppevis udvikle deres egen kampagne om dyrevelfærd. De kom igennem tre faser: konceptualisering, strategi og elementudvikling, hvor de skulle finde på et budskab, beslutte hvilke medier budskabet skulle formidles på, og hvilke typer produkter, de vil formidle deres budskab med.
Det resulterede i en lang række kreative nye vinkler på, hvordan kampagner om dyrevelfærd kan fange fremtidens forbrugeres opmærksomhed. Det overvældende engagement hos de unge viser en markant interesse for ordentlige forhold for produktionsdyrene, og derfor vil vi arbejde målrettet videre med deres idéer i det fremtidige arbejde på at give dyrene ordentlige levevilkår.