Kendskabet til mærket "Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse" er steget fra 58 procent i 2022 til 66 procent i 2023. Dyrenes Beskyttelse er glade for udviklingen og arbejder for at sikre, at forbrugerne forstår, hvad mærket dækker over.
Forbrugerne forbinder primært dyrevelfærd med god plads og adgang til det fri. Det viser en ny undersøgelse fra Kantar, som Dyrenes Beskyttelse gennemførte i juni 2023.
Den viser også, at 70 procent af forbrugerne mener, at dyrevelfærd er meget vigtigt eller vigtigt, når de køber mad.
Til gengæld er der forvirring om, hvornår dyrene har adgang til det fri i de forskellige mærker, især når der er forskellige niveauer af dyrevelfærd i ét mærke. Hvis du vil være sikker på, at dyrene har haft adgang til det fri, skal du vælge "Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse", økologisk eller produkter med tre hjerter under statens mærke.
Sammen om dyrevelfærden
I Dyrenes Beskyttelse er vi meget opsatte på at omsætte det øgede kendskab til mere dyrevelfærd i kurven. På den måde vil flere dyr få bedre liv. Det er derfor værd at fremhæve, hvor vigtigt det er med producenter og forbrugere, som sikrer, at dyrevelfærden forbliver på hylderne.
På den ene side er der en række landmænd, der lægger mange ekstra kræfter i at give dyrene et bedre liv i produktion. På den anden side er der forbrugerne, som betaler den ekstra pris for netop at give dyrene den dyrevelfærd, som mærket garanterer.
Dyrenes Beskyttelses navn står på mærket som garant for, at enderne mødes. Altså at råvarerne med den bedre dyrevelfærd bliver til de produkter, som forbrugerne betaler mere for, fordi varen er "Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse".
Her er det også afgørende, at alle virksomheder, som bruger mærket, har fuldstændig styr på forløbet fra råvare til det færdige produkt, der passerer kasseapparatet med mærket på. Derfor indførte Dyrenes Beskyttelse i 2017 særlige krav om blandt andet en stringent egenkontrol, så det til enhver tid kan dokumenteres, at mængden af producerede varer svarer til mængden af råvarer.
De virksomheder, som bruger mærket, har taget rigtig godt imod kravene og efterlever dem i den helt rigtige ånd. Fordi de ved, at det er med til at underbygge mærkets troværdighed, som i sidste ende er lig med værdien af mærket for såvel forretningen som for dyrene – og for forbrugerne.
Stor tak til alle, der hver dag er på mærkerne for tilliden og til alle jer, der køber ind i den gode dyrevelfærd.