I kølvandet på sidste uges politiske samråd om regeringens rolle i kampen mod lange dyretransporter, delte Maria Reumert Gjerding i går sin frustration over manglende handling i et blogindlæg på TV2 debat
Hun efterlyser lederskab hos regeringen og understreger, at Enhedslisten aktivt går i brechen for et max på otte timers transport af dyr. Tal og billeder taler for sig selv og ifølge Gjerding er der ingen tvivl – Lange dyretransporter er et af de mest omfattende problemer for dyrevelfærden i Danmark overhovedet.
"Tallene er voldsomme. På bare fem år er antallet af lange transporter ud af Danmark med grise fordoblet fra tre millioner i 2010 til seks millioner i 2015."
“BLOG: Dyr pakkes tæt og udsættes for stress, sult og tørst. Det er helt uacceptabelt, og Enhedslisten vil derfor forbyde transporter over otte timer.
Lange dyretransporter er absolut ikke for børn.
Danmark sender hvert år tusindvis af spædekalve ud af Danmark. Blot ti dage gamle kalve tages fra deres mor og stuves sammen i lastbiler. De transporteres i op til 18 timer med en enkelt times pause i mellem.
Kalvene er så små, at deres ben forsat er svage, de har svært ved at holde balancen under transporten, og de tørster i timevis, fordi de kun er vant til at drikke mælk hos deres mor og ikke vand fra en flaske. Det siger sig selv, at sådan en transport er et sandt mareridt for dyrene.
Men problemet er langt større end bare kalvene. Flere og flere grise, kyllinger, køer og heste bliver sendt til opfedning og slagtning i Polen og andre lande, fordi lønnen til en slagteriarbejder her er langt lavere end i Danmark. Ligesom for kalvene er konsekvensen lange dyretransporter, hvor dyrene udsættes for stress, sult, tørst og skader undervejs.
Tallene er voldsomme. På bare fem år er antallet af lange transporter ud af Danmark med grise fordoblet fra tre millioner i 2010 til seks millioner i 2015.
Flere dør under lange transporter
Lange transporter af fjerkræ ligger konstant men på et ekstremt højt niveau, nemlig ca. 20 millioner fjerkræ om året. I dag er der ingen fast grænse for, hvor længe dyr må transporteres, og der forekommer dyretransporter på helt op til fire døgn. Der er samlet set inden for de seneste fem år sket en fordobling af dyretransporter over otte timer.
Og ser man på dokumentationen, er der ingen tvivl om, at de lange transporter går hårdt ud over dyrene. For eksempel stiger dødeligheden for både kvæg og grise markant på transporter over otte timer. Derfor er der ingen tvivl:
Lange dyretransporter er et af de mest omfattende problemer for dyrevelfærden i Danmark overhovedet.
Flotte hensigtserklæringer
Svaret indtil videre har været masser af flotte politiske hensigtserklæringer, men der er intet blevet gjort for at stoppe den åbenlyse dyremishandling.
Miljø- og fødevareminister Esben Lunde Larsen (V) vil fortsat nøjes med at vente på, at EU kommer i gang. Men det kan vi ikke vente på længere. Danmark bør gå foran – vi kan simpelthen ikke være andet bekendt.
I Enhedslisten ønsker vi, ligesom Dyrenes Beskyttelse, et forbud mod dyretransporter, der varer over otte timer. Dyr bør ikke stuves sammen i tætpakkede lastbiler og køres tværs over Europa. Vi skal have sat en stopper for dyremishandlingen nu.”
– Af Maria Reumert Gjerding (EL), citeret fra TV2 debat her