Dansk Supermarked og Dyrenes Beskyttelse indgik i 2016 et samarbejde, der skal resultere i en forøgelse i salget af dyrevelfærdsprodukter frem mod 2020 på 500 millioner kroner. Kunderne har taget initiativet til sig, og leverandørerne følger trop.
Foto: Poul Madsen
Peberleverpostej, grillmedister fra frilandsgrise, franske fritgående kyllinger og økologisk smør.
Udvalget af varer med mærket ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse” er støt stigende i Dansk Supermarkeds butikker, og når vi står og kigger på et produkt, får Jeppe Dahl Jeppesen hurtigt øje på en ny varegruppe, som han også lige vil over og knytte en historie til.
- Det her var den allerførste vare, vi lancerede med ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”-mærket, siger han, tager en kylling op fra køledisken og sender den et nostalgisk blik.
For 111 mio. mere dyrevelfærd
Vi er taget i Føtex i Storcenter Nord i Aarhus sammen med indkøbsdirektøren for fresh food i Dansk Supermarked, Jeppe Dahl Jeppesen. Planen er at se nærmere på, hvordan det går med samarbejdet mellem Dansk Supermarked og Dyrenes Beskyttelse, som er det største initiativ for dyrevelfærd i dansk detailhandel nogensinde.
Lad os bare afsløre, at det går godt. I samarbejde med Dyrenes Beskyttelse har Dansk Supermarked sat det ambitiøse mål, at koncernen fra 2015 til 2020 skal øge omsætningen af dyrevelfærdsvarer med en halv milliard kroner. Blot i 2016 er salget steget med hele 111 millioner kroner, og den flotte stigning tilskriver Jeppe Dahl Jeppesen i høj grad kundernes generelle interesse for at købe produkter fra dyr, som har haft et godt liv.
- Altså – hvem er ikke interesseret i mere dyrevelfærd? siger indkøbsdirektøren og fortæller, at Dansk Supermarkeds egne forbrugerundersøgelser viser, at to tredjedele af forbrugerne er interesserede i at købe varer med højere dyrevelfærd.
Danskerne betaler gerne for dyrevelfærd og kvalitet
Prisen er dog stadig vigtig for kunderne, og det ser Dansk Supermarked som den primære årsag til, at varer med et højt niveau af dyrevelfærd ikke har endnu større udbredelse, end tilfældet er i dag. Men Dansk Supermarked har også et klart eksempel på, at når man rammer et produkt helt rigtigt, så er kunderne villige til at betale prisen.
Den bedst sælgende kylling i Netto er for eksempel en frilandskylling fra Løgismose til 89 kroner – selv om den i køledisken ligger ved siden af kyllinger til 40 kr.
- Hvem ville for få år siden have troet, at den bedst sælgende kylling i Netto ville være en kylling til 89 kroner? Det er der jo ingen, der ville. Det viser bare, at har man en vare, hvor det hele går op i en højere enhed i forhold til dyrevelfærd og spisekvalitet, så er kunderne også klar til at tage produktet til sig, siger Jeppe Dahl Jeppesen.
Det var faktisk denne kylling (som i Føtex og Bilka sælges under navnet Princip-kyllingen), der blev starten på samarbejdet mellem Dansk Supermarked og Dyrenes Beskyttelse, fortæller indkøbsdirektøren med et smil.
- Det er lidt en sjov historie, for dialogen startede i sin tid, da Dyrenes Beskyttelse skulle udgive en kyllingeguide. I forbindelse med guiden skulle vi blandt andet svare på, hvor mange siddepinde der var pr. kylling. Der forklarede vi, at kyllingerne levede ude i naturen, så der var ingen siddepinde. I princippet skulle vi skrive nul, men de kunne jo springe op i et træ, hvis de fik lyst. Så det syntes vi var meget sjovt, for kyllingeguiden tog jo afsæt i en industriel produktion i stedet for at tage afsæt i en naturlig produktion.
Krav til leverandørerne
Som indkøbsdirektør er Jeppe Dahl Jeppesen vant til at stille høje krav.
Det gør han også i forhold til sine leverandører, som har været nødt til at tænke i nye baner, hvis de vil være en del af Dansk Supermarkeds fremtidsplaner for dyrevelfærd.
- Vi har et mål for, hvor vi gerne vil være om fem år i forbindelse med dyrevelfærd, og det lægger et vist pres på vores leverandører. Vil de være med her, så skal de også i gang med at arbejde med dyrevelfærd, og så skal de også have fat i Dyrenes Beskyttelse og arbejde med nogle af de forskellige elementer, det medfører. For det er nogle af de krav, vi kommer til at stille fremadrettet, siger han.
Men Jeppe Dahl Jeppesen ved også, at det ikke er nok at fylde hylderne ude i butikkerne. Uden den rigtige information og oplysning er der ingen, der køber varerne. Det er et fokusområde for Dansk Supermarked, som der allerede arbejdes med i form af blandt andet skiltning i butikkerne, men fremadrettet skal det forbedres endnu mere, siger han.
Dyrenes Beskyttelse var med på besøg i Chile
Dansk Supermarked har planer om at lancere en lang række nye produkter, der lever op til Dyrenes Beskyttelses mærkekrav.
Som eksempel var de to organisationer for nylig på besøg hos en lammeproducent i Chile for at se, om der var noget i forbindelse med produktionen, som skulle ændres, fortæller indkøbsdirektøren og uddyber, hvad samarbejdet med Dyrenes Beskyttelse betyder for Dansk Supermarked.
- Vi har brug for råd og vejledning. Vi er ikke eksperter. Vi har mange dygtige indkøbere, men vi kommer også i nogle situationer, hvor vi har brug for vejledning med hensyn til dyrevelfærd, og så er det godt, vi har Dyrenes Beskyttelse at læne os op ad.