Marianne Vind (S) er medlem af EU-Parlamentet. Hun er udpeget til at forhandle de nye regler for transport af levende dyr i EU. Hun går efter sin mærkesag: At dyr ikke skal transporteres mere end højst otte timer
Opd. 2024-06-13: Dyrevelfærden sejrede til europaparlamentsvalget. Se valgresultatet her
Hun brugte sine konfirmationspenge på at købe sin første hund. En blanding af dansk-svensk gårdhund og gravhund, og hendes hjem er fyldt med gravhunde: Som et stort klistermærke på hoveddøren til rækkehuset i Havdrup, som keramikgravhund lige inden for døren og som sofapude.
– Jeg har haft hund hele mit liv. Men det går ikke nu, hvor jeg rejser så meget, siger Marianne Vind.
Hun er medlem af EU-Parlamentet for Socialdemokratiet og stiller op igen.
Synlighed skubber på
Hun er også kvinden, der skal fortsætte forhandlingerne om forslaget til forordning om transport af levende dyr i EU, hvis hun bliver genvalgt. Hun er udpeget som forhandler for den socialdemokratiske gruppe i parlamentet, vel at mærke den næststørste gruppe, og hun går efter sin mærkesag: At dyr ikke skal transporteres over otte timer. Hun sidder i transportudvalget, og derfor er det hende, der har positionen til at forhandle. Det sker i tæt samarbejde med partikollega Niels Fuglsang, som bragte grisetransporterne frem i lyset, da han sammen med Dyrenes Beskyttelse satte efter en grisetransport fra Padborg til Verona i Norditalien.
– Jeg er slet ikke i tvivl om, at det var med til at skubbe på, så der kom et lovforslag fra kommissionen. Fordi det blev synligt. Det er så vigtigt, at det bliver synligt.
– Jeg møder flere og flere, som er påvirket af det her, siger Marianne Vind og peger på lastbilen med grise på forsiden af Dyrenes Beskyttelses magasin med reportagen fra turen.
Det bliver en kæmpe kamp
Hun forklarer tålmodigt, hvordan forhandlingerne foregår i en trilog mellem forhandlerne fra parlamentets grupper over for Ministerrådet, med EU-Kommissionen til stede som den, der jo har fremlagt lovforslaget. Det vigtige er at kende sit mandat, så man forhandler på nogenlunde sikker grund og med fornemmelse for, hvor man kan nå hinanden og derfor efterfølgende få et forslag stemt igennem såvel rådet som parlamentet.
– Det bliver en kæmpe kamp. Det ved jeg godt, siger hun om transportforhandlingerne, men hun har opbakning til sin linje – også fra sit parti i Danmark, selv om otte timers transport uvægerlig vil begrænse de danske transporter af smågrise.
– Jeg har opbakning til det, så længe det bliver fælleseuropæiske krav.
Haler, der krøller og logrer
Marianne Vind vil også lukke hullet i den europæiske lovgivning, der forbyder rutinemæssig halekupering af grise. Over 95 procent af de danske grise får klippet halerne af.
– Der skal være et totalforbud, sådan at hvis grisen ikke har krølle på halen, så kan den ikke eksporteres, siger hun og går videre med at fortælle om sin tredje store mærkesag for dyrene: Hvalpefabrikkerne, som hun vil have sat en stopper for.
– Jeg skal have mine kolleger i parlamentet til at forstå, at det ikke bare drejer sig om et par hvalpe, men at det er en kæmpe industri og mange penge, så vi er nødt til at stille meget skrappe krav om registrering af hunde og restriktiv adgang til handel med hunde på tværs af grænser, siger hun og understreger:
– Der er overhovedet ingen tvivl om, at det er vigtigst for dyrene at stemme til europaparlamentsvalget. Vi er nødt til at lovgive i fællesskab, fordi dyrenes forhold oftest er forbundet med handel over grænser. Det kan Folketinget ikke lovgive om i Danmark alene. Det er derfor, at jeg er gået ind i politik i Europa, for at være med til at lave den lovgivning, som gælder i Danmark, i stedet for at sidde i Danmark og indføre EU-lovgivning