Danskerne vil gerne guides til at købe god dyrevelfærd. En ny undersøgelse viser, at ni ud af 10 indkøbsansvarlige danskere, der går op i dyrevelfærd, når de køber ind, orienterer sig efter dyrevelfærdsmærker som ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse” eller det røde Ø-mærke
En ny Epinions-undersøgelse foretaget for Dyrenes Beskyttelse viser, at hele 87 pct. af de indkøbsansvarlige danskere, der går op i dyrevelfærd, enten altid eller nogle gange orientererer sig efter dyrevelfærdsmærker som ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse” eller det røde Ø-mærke, når de køber fødevarer med god dyrevelfærd.
– Et letaflæseligt mærke er vigtigt. Der er så mange forhold, der gør det svært for forbrugerne at finde rundt i, hvornår noget er god dyrevelfærd. Derfor er det vigtigt at have et mærke, som giver forbrugerne sikkerhed for, at dyret har levet et godt liv med adgang til det fri og mulighed for at udfolde sin naturlige adfærd, siger Britta Riis, direktør i Dyrenes Beskyttelse.
Danskerne køber mere dyrevelfærd
Danskerne vil ikke blot guides, men ønsker i stigende grad også at betale merprisen for varer med god dyrevelfærd. I undersøgelsen svarer fire ud af 10 danskere, at de køber flere produkter med god dyrevelfærd, end de gjorde for tre år siden.
Og det er en trend, som ser ud til at fortsætte. Af de adspurgte svarer næsten halvdelen, at de i fremtiden forventer at købe endnu flere produkter med god dyrevelfærd. Et tal som vækker glæde hos Britta Riis:
– Det er en vigtig forbrugertrend, for den viser, at dyrevelfærd er en sag, som er vigtig for danskerne. Det er glædeligt, at så mange i fremtiden forventer at prioritere dyrevelfærd endnu højere. Det beviser vigtigheden af et mærke som ”Anbefalet af Dyrenes Beskyttelse”, som er forbrugernes garant for, at dyrene er opdrættet anstændigt og ikke har været lukket inde i en stald hele livet.